onsdag 31. mai 2017

Advarsler i arbeidsforhold

Det er mange myter og misforståelser knyttet til advarsel i arbeidsforhold. Bruken av advarsler i arbeidsforhold er et stadig aktuelt tema, men få har et bevisst forhold til hvilke regler som egentlig gjelder for dette . Verken i arbeidsmiljøloven eller andre lover finnes det regler om advarsler.

Likevel er dette et virkemiddel som i mange tilfeller kan gi . En advarsel er en oppfordring til arbeidstaker om å endre sin atferd. Den er også et varsel om at dersom medarbeideren ikke skjerper seg, . En skriftlig advarsel i et arbeidsforhold er et av virkemidlene en arbeidsgiver har til å korrigere uønsket/ureglementert oppførsel fra en .

Advarsel er en disiplinær reaksjonsform som arbeidsgiver kan bruke overfor en ansatt som ikke overholder sine plikter etter arbeidsavtalen . Gis advarselen muntlig, anbefaler vi at dette skrives ned i et kort referat - gjerne med begges underskrift - men dette er ingen betingelse. Vi har en arbeidstaker som ikke utfører arbeid i tråd med firmaets retningslinjer. Vedkommende er vanskelig å få tak i på både telefon og . Det andre ytterpunktet er at det kan gis advarsler når arbeidstaker begår en så alvorlig feil at arbeidsgiver vurderer oppsigelse.


Bruken av såkalte advarsler i arbeidsforhold er ikke regulert av lovverket. I arbeidsmiljøloven finnes det ingen paragrafer om advarsler.

Når det gjelder advarsler, så er dette noe som ikke er direkte regulert i arbeidsmiljøloven, men ifølge rettspraksis bør en arbeidstaker normalt . Jeg trodde at man måtte få minst advarsler før arbeidsgiver kunne gå til oppsigelse av arbeidsforholdet. Vurderes oppsigelse av arbeidstaker er det viktig at saken håndteres riktig sett fra begge parters ståsted. Som arbeidstaker gis De herved advarsel i arbeidsforhold: Ansatt. I slike tilfeller vil arbeidstaker som regel ikke være i tvil om hvorfor advarselen er gitt. Denne artikkelen er ikke skrevet med tanke på advarsler som blir gitt . NHO reagerer på Datatilsynets uttalelse i en konkret sak om at advarsler i arbeidsforhold som hovedregel skal slettes etter 3-måneder.


Når en ansatt får en advarsel, tilrettevisning, ordensstraff eller lignende, kan det oppstå uenighet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver med . Et spørsmål som jevnlig reises, er hvor lenge en arbeidsgiver har anledning til å oppbevare advarsler. Problemstillingen reguleres av personopplysningsloven . Sak 2006/1632) En rektor fikk skriftlig advarsel i arbeidsforhold fordi han etter kommunens syn ikke lojalt hadde fulgt opp kommunestyrets vedtak om .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.