søndag 20. desember 2020

Utforinger vindu

Otto Robsahm, kanskje bedre kjent som Sinnasnekker'n, viser oss hvordan vi enkelt kan fore vindu. Denne filmen viser deg hvordan du enkelt og greit monterer utforing rundt dør og vindu. En utforing benyttes til - i kombinasjon med en karmlist - å lage en pen og harmonisk avslutning i overgangen mellom dør/vegg og vindu/vegg . Hadde sett meg ut utforinger på biltema x 2x 24til ca 54kr/m.


Desverre var ikke disse lagerført på min lokale tema. Jeg kapper til alle utforinger og tester de først, så tar jeg de ut igjen, legges på. Sag til nøyaktig, spikre ihop og bank inni foringspor på vindu.

Her viser Audun deg hvordan du selv kan ta deg av utforingen av. MDF 19x300x36UTFORING TNCS S 05Y, 4343288 MDF. MDF 19X1UTF VINDU VU120S0502Y, 2555334 MDF . Utforinger i kvistfri limtre ferdig hvitmalt i fargekode NCS S 05Y med vannbasert maling. Vi har utforinger fra 20mm bredde og opp til 600mm på lager. Der skal jeg på en vegg med vindu kun for ut med en plate.


Dette betyr at utforingen til vinduet blir cm for kort. Vinduet har jo ikke sånn spor som på de nye. Er bare å sette på lister som vanlig med de, ingen ny utforing eller glattkant :).

Bil, MC, Båt, Friti Hjem, Kontor-Teknik, Bygg, Bilpleie, Verktøy. JEg har lektet ut en vegg og platet på nytt. Da passer ikke de gamle utforingene rundt vinduet og jeg må sette inn nye. Ferdig malte og lakkerte lister blir stadig mer vanlig, det samme gjelder ferdige sett til vinduer og dører. Det finnes en lang rekke typer av profiler å velge mellom, . Hemnes List er spesialist på listverk og utforinger i furu og MDF.


Rundt vindu skal listen ligge cm inne på foringen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.