mandag 10. februar 2020

Maling av vinyltapet

På kjøkkenet mitt er det et lyseblå vinyltapet. Jeg begynner å bli rimelig lei, og ønsker nå en hvit vegg. Også vinyltapet er et godt underlag for vannbasert maling.

Enkelte tapeter er satt opp med overlapper i skjøtene. Hvis overlappene ikke blir slipt bort, vil disse . På soverommet mitt tapetserte jeg med hva jeg tror er vinyltapet for år siden. Denne bruksanvisningen gjelder for tidligere tapetsert vegg.

Vegger som er tapetsert med vinyltapet fraråder Jotun å male. Sjekk at tapeten har godt feste til underlaget. Det er ingen tilgjengelig beskrivelse av dette resultatet på grunn av nettstedets robots.


Det er ofte veldig enkelt å male på tapet. Hei Er det mulig å male over vinyltapet på samme måte som papirtapet, ved først å bruke oljebasert grunning? Men akkurat hva er det jeg trenger av maling/utstyr.


Du må gjerne legge en panel på utsiden av en slik tapet.

Se vår korte videoguide for oppsetting av tapet. Bruk maling beregnet til betong eller fliser, dette er maling som er. Baderomsvegger kledd med baderomsplater eller tapet kan også males.


Programleder Kjersti Bergesen, maler og tapetserer Einar Nilsson og byggmester Stein Gullaksen viser her en rekke nyttige videoer med tips . Har netop overtaget et hus, tapeseret med vinyltapet mener jeg. Har nogen erfaring med om der kan males direkte herpå, eller skal tapetet . Veggen bør vaskes, sparkles og slipes samt støvtørkes før du går videre. Hverken maling eller tapet skjuler ujevnheter i underlaget – snarere fremheves de. Når man skal pusse opp og male i en bolig som har vært i bruk i noen år, vil det kanskje være tapet på noen av veggene. Vi skal sette opp nytt tapet på en allerede tapetsert vegg.


Vi har konsultert maler-og byggtapetsermester Fred Syversen for å få råd. Fra valg av farger til fjerning av tapet - BoligPluss-ekspertene svarer på. Ikke all tapet trenger å fjernes Om du er riktig heldig er tapetet på veggen din av den typen som ikke trenger å fjernes før du skal male, forklarer . Baksiden på et vinyltapet består av enten fiber eller papir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.