torsdag 7. februar 2019

Maling til brannmur

Jeg har lenge ønsket å male opp brannmuren i stua mi, og da jeg fikk muligheten til å teste den nye kalkmalingen, LADY Minerals, var det liten . Kan man bruke vanlig veggmaling til å male en brannmur, altså en mur bak en vedovn der det skal fyres? Ble plutselig i tvil her, om malingen vil tåle den sterke . Skal male brannmur/pipe med rød murstein. Skal male en brannmur bak en gammel kamin.


Kaminen står inne i et hjørne med brannmur på hver side, så brannmuren blir potensielt ganske . Svigers brukte vanlig maling mener jeg å huske.

Jeg skal male brannmuren over peisen (en hel vegg) som er kledd med en form for murstein (rød). Har hørt at hvis jeg ikke for-behandler mursteinen vil . Vi har laget en brannmur av siporeks, men det vil ta litt tid før vi får montert opp peis. Slik den er i dag er den jo ikke noe pen, kan jeg eventuelt . Og det er langt lettere å få et pent resultat med slik maling enn med.

Det er en liten sprekk i brannmur ca cm over ovn - kan jeg sparkle dette på vanlig. Hva slags maling brukes på brannmur - vannbasert eller oljebasert? Trenger tips til en fin gråfarge for å male på brannmuren inne. Har kjøpt farger, men den ene hadde mye grønnskjær og den andre hadde . Det jeg lurer på er om det må en spesiell malings type til for brannmur da det blir . Avskalling av maling på brannmurer er et mye mer framtredende problem når brannmuren er bak en gammel vedovn.


Male brannmur bak kamin med vanlig veggmaling - ByggeBolig. Maling av brannmur/pipe med rød murstein - Viivilla. Maling av brannmur mellom to bygg, Solhaugveien og Solhaugveien, Laksevåg. Muren ble vasket i fjor og behøver antakelig ikke ny vask før . Pipe/brannmur skal mures så den går i ett med peisen(se bilde), brannmur bak peis skal pusses så den blir glatt.


Her får du en innføring i det helt grunnleggende – hvilken maling bør du bruke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.