tirsdag 26. desember 2017

Gammeldags blekkpenn

De gamle fjærpennene bestod av en kraftig fjær der fjærstammen var skåret tvers over på skrå for å danne et hulrom til blekket og samtidig en spiss. Fjærpennene måtte dyppes i blekk. Tre blekkhus fylt med blekk, og en gammeldags blekkpenn. Flytende væske som brukes til å skrive, tegne, eller trykke me har oftest sort eller mørk farge.


Nesten helt umulig for oss som ikke har trent på å lese gammeldags skrift skrevet med blekkpenn , derfor blir det som står i brevene for oss en stor hemmelighet. Jeg som er ansatt i et museum må øve på å lese snirklete skrift, for jeg vil vite .

Noen som vet noe om denne og hva den kan være verdt ? You do not have the required permissions to view the files attached to this post. Mitt poeng er i alle fall at dersom du er såpass gammeldags at du liker å skrive for hånd så burde du prøve å skrive med fyllepenn. Det er en nytelse rett og slett.


Det må dog advares om at det er sterkt avhengighetsskapende. Snart får man lyst på en ny penn, bedre papir, flere blekkfarger osv. Jeg bruker pennesplitt (sånn gammeldags blekkpenn ) med en sølv eller gulllakk fra fargehandelen som tørker veldig fort. Husker ikke navnet på den i farten.


Med pennesplitt er det lett å regulere tykkelsen på skriften, bare prøv deg frem på noe før du går løs på stengene.

Dette kan lykkes over med epoxy . Vi hadde blekk og en typisk gammeldags skrivepenn som vi dyppet blekket i, blekket hadde vi i mange forksjellige farger. Vi kunne bruke akkurat hva vi ville, men vi skulle. Som redskap brukte jeg sugerør, blekkpenn , fjær, svamp, liten og stor pensel. Så skulle vi bruke siste del av del til og bruke de . Hun og Han – ingen i denne filmen har navn – bor i et fabelaktig flott hus i et skogholt. Han (Bardem) er en poet så åndfull at han faktisk skriver på pergamentlignende papir med en gammeldags blekkpenn.


Han er imidlertid midt i en alvorlig skrivesperre. Hun (Lawrence) er den sikkert år yngre ektefellen . Tegn en kube for førerhuset av Model T. Gjør dette med to rektangler som er koblet sammen. Den venstre rektangelet skal skjøtes på høyre side og rett rektangelet sluttet seg til venstre.


Legg til en sylinder til bunnen høyre side av kuben. Slett den nederste halvdelen av sylinderen og . Hun er en umulig kjærlighet, da hun har forlatt ham, og Ottway skriver et dirrende kjærlighetsbrev til henne med gammeldags blekkpenn , før han gråter og vurderer å ta livet sitt. Ved hjelp av en enkel alkohol løsning kan arbeide flekken når den kombineres med litt gammeldags albue fett.


Start med å slikke området dekket av en god mengde alkohol, så la det sitte i noen minutter for reaksjonen skal finne sted. Når det er godt og stødig, ta en klut eller et papirhåndkle som er fuktet i vann eller alkohol .

I dag har vi også hatt en time i kaligrafi (pen, gammeldags skriving med ordentlig blekkpenn ), og jeg oppdaget mitt skjulte talent! Uansett så var det veldig gøy og ikke minst deilig med et lite avbrekk fra . Forresten, hva heter du på spotify? Så jeg kan sende deg fine sanger i innboksen? Kan jeg få linken elns?


PS: Ønsk meg lykke til på mediaeksamen på tirsdag (A) haha. Høres ut som samme følelsen som når man tegner med gammeldags blekkpenn , . Panelet har spørsmål til å finne løsningen på oppgaven! En spørrekonkurranse for de munnrappe - med Linn Skåber, Finn Bjelke, Trond- Viggo Torgersen og Cille Biermann. Programleder er Knut Borge.


Ikke matt i fargen, men happy! Er også slik at dere kan donere til et veldedig formål isteden for å gi meg gave, bare ikke dere gir til noe som bruker forsøksdyr. At alle gjør noe godt med livet sitt.


Hver minste gode ting man gjør forandrer verdenen . Jeg har faktisk aldri skrevet med ordentlig, gammeldags blekkpenn. Men det er en ting jeg drømmer om å gjøre! Skrifta mi er dessverre ødelagt, etter år som journalist.


Da skal også alt skrives fortest mulig, og helst i stikkordsform! Takk for dine fine ord inne .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.