mandag 5. oktober 2015

Farge bomull

For det at Egghvit og Bomull passer til alt, er dessverre en myte…! La oss se på noen av Jotuns mest populære farger og hvilke hvittoner som passer inntil. Det aller meste ferdigmalte listverk, dører og vinduer leveres i Egghvit, Bomull eller andre benevnelser på de gulhvite fargene 0502-Y/S .

Da er du allerede bundet, for fargen industrien ofte kaller hvit, tilsvarer 14Bomull (S0502-Y) som er en gulaktig, hvit tone. Mot slutten av 90-tallet og litt utover . Hvitt er et vanlig alternativ – men hvilken hvitfarge passer, det finnes jo så .

Mange velger ferdigmalte vinduer og dører. Det industrien ofte velger å kalle hvit, tilsvarer fargen Bomull eller Eggehvit/Egghvit. Ferdigmalte hvite detaljer er ikke kritthvite, men gulaktig hvite som 14Bomull, og disse fungerer ikke nødvendigvis til alle farger. Spør leverandøren av detaljene om de leverer i andre farger enn Bomull. Flere leverer detaljene i 99Klassisk Hvit (S 0500-N) som kun er en . Har hørt at om man bruker annen hvit inntil Bomull så vil Bomull se.


Personlig heller jeg mot samme farge på vegger og tak, ihvertfall når vi . Jeg har noe klær jeg ønsker å farge om, men jeg har ikke gjort dette før! Bomull og andre naturstoffer er enklest å farge.

Passende farge til grunnmuren: Canvas 1402. For det at Egghvit og Bomull passer til alt, er dessverre en myte… Men vet du om de to fargene er fine mot hverandre? Det går an å farge bomull, men det er nok ikke så lett å få det pent.


I kontakt med farge og væske vil bomullen forandre karakter og bli kompakt og seig. Jeg har nå skjønt at hvitt og hvitt ikke er det samme og at bomull ikke er så nøytralt som jeg har likt å tro. Bomull er jeg stuck med på ferdigmalt listverk. Til denne fargen egner ikke Eggehvit seg, den vil nemlig se skittengul ut. Det industrien ofte velger å kalle hvit, tilsvarer fargen Bomull eller . Et eksempel er Jotuns velkjente farger Egghvit og Bomull.


Egghvit har kode 0502-Y mens Bomull har kode S 0502-Y. Hvilke farge er det vanlig å bruke når en skal male taket? På butikken anbefalte de Bomull siden dørene og listene er bomull, men jeg er redd .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.