onsdag 4. august 2021

Vannlås i sluk

Vi har vannlås til kjøkken, ba servanter og utslagsvask. Vannlås til bidé og toalett, vannlås til vaskemaskin og sluk. Har i det siste lagt merke til en svak kloakklukt fra sluket på badet.

I dag bestemte jeg meg for å se litt nøyere på dette, tok av rista over sluket, . En vannlås er en konstruksjon som benyttes i sluk og avløp for å hindre at kloakkgass og lukt trenger opp fra rørsystemet. I sluket på dusjen så er det en vannlås, men denne virker ikke som sitter helt fast og jeg kan ta den rett opp, jeg har forsøkt å feste den ordentlig . Sett koppen på plass i sluket og fyll koppen med vann.

Har flyttet inn i ny bolig, og har lagt merke til at det mangler vannlås i dusj sluken. Er det noen som vet hvilken type vedlagt bilde er og hvor .

GÅR TETT: Hår, balsamrester og såpe er alle med på å tette sluket på badet ditt. VOND LUKT: Sluk og vannlås kan ofte tørke ut dersom det ikke er jevnlig tilførsel av vann. Det er denne uttørkingen som fører til vond lukt. Vi irriterer oss over at mugg/vond lukt fra sluket.


Jeg har flere sluk hvor vannlåsen stadig kan gå tom, siden det ikke naturlig kommer vann til . Nyere vannlåser av plast er relativt lette å demontere for rensing. Husk å sette bøtte eller lignende under for å . Skal ha avløp fra dusj, vask og kanskje sluk i badstue. Til vask vet jeg at det finnes Hepvo rett-vannlås med membran i stedet for vann. Dersom det er snakk om sluket i gulvet, og dette virkelig har gått tett, vil ikke metoder som Plumbo,.


Tror det er en slags vannlås som gjør at jeg ikke kommer til. Nå har det plutselig kommet en ganske sterk kloakklukt fra sluket i dusjen. Jeg har sjekket om det er graps i sluket i dusjen, samt i vannlåsen . Vannlåsen til sluk på badet må rengjøres.


For å gjøre dette tas først risten over vannlåsen bort. Komplett med silkopp (kan kappes), vannlås og flisramme med rist. Kun til flislagt gulv, ikke til plastmatte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.