onsdag 8. januar 2020

Dyrehold i sameie

Hund i borettslag - Juss 6. Kan et sameie nekte dyrehold ? Dyrehold og selveigerleiligheter - OT-baren 21. Det er få ting som er egnet til å vekke så mye harme blant naboer i en trappeoppgang, som å ta til seg en hund eller katt. Sameiet kan ikke nekte deg hundehold dersom gode grunner taler for det,.


Spørsmålet blir dermed hva som kan være gode grunner for dyrehold , og hva.

På denne bakgrunn er det grunn til å spørre om hvilke grenser som gjelder for styret i borettslaget eller sameiet til å forby dyrehold i borettslaget. Kan sameiet eller borettslaget nekte meg å ha katten ute? Regler i henhold til dyrehold i borettslag. Loven angir ikke når dyrehold er tillatt, men legger opp til en interesseavveining.


Ja, jeg får med jevne mellomrom spørsmål knyttet til dyrehold i borettslag og sameier. Det kan for eksempel handle om hunder som bjeffer, men . Advokat Høie gir deg en oversikt over regler og praksis som gjelder for dyrehold i leiligheter. Det være seg i sameie , borettslag eller i . I sameier , borettslag og andre boligselskaper er det adgang til å vedta et forbud mot dyrehold.

Selv om det finnes et slikt forbu kan bruker av . Som eier av dyr i Lillohagen Nedre Sameie har jeg gjort meg kjent med. Jeg forplikter meg til å overholde disse reglene og sørge for at mitt dyrehold ikke er til. Utgangspunktet er at borettslaget kan regulere dyrehold i vedtektene, også innføre et totalforbud. Likevel, slev om borettslaget har innført totalforbu har . Borettslag med regler mot dyrehold kan ikke uten videre nekte beboere å. Dommen bør få borettslag og sameier til å vurdere sine regler og . Reglene gjelder for hund og katt der intet annet er nevnt.


Meldeskjema sendes sameiets styre før dyr anskaffes eller ved innflytting. Sameiermøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Tidligere har dyrehold måtte registreres og søkes om til sameiet , og som huseieloven ellers er det da greit ved mindre dyret er til sjeanse for . Hvis borettslaget har innført forbud mot dyrehold , sier loven at andelseiere likevel. Dere som bor i sameie , har dere noen regler for dyrehold nedfelt av styret?


Mange her har alt fått med seg at jeg ble noe irritert i sommer da . I borettslag og sameier har man jo anledning til å forby dyrehold i vedtektene. Et slikt forbud vil likevel ha en begrenset rekkevidde fordi begge lovene har . For dyreholderen er dyret nesten å anse for dets barn, og i noen .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.