onsdag 25. september 2019

Sette inn vindu i mur

Her følger en oppskrift på vindusmontasje på murvegg. Sett inn en kil mellom karm og vindu, under låsen. Ikke fyll hele rommet mellom vindu og mur.

Har akkurat fått saget ut åpning til vindu i kjelleren. Vinduer i betong pusses inntil på utsiden, fores inn til . Eg pleiar å montere vindu i betong/leca med adjufix hylser, dyttepølse på. Vil ikke skumming holde dersom jeg pusser vinduet inn i muren?

Noko høgare kuldebroverdi enn plassering lenger inn i veggen. I sammensette veggar kan vinduet anten festast til ein. Otto Robsahm, kanskje bedre kjent som Sinnasnekker'n, viser oss hvordan vi enkelt kan montere vindu. Før du kan sette inn vinduet/døren må du legge ned kiler på nedre losholt. Innsetting av vindu i mur- og betongvegger.


Vindu i utvendig isolert betongvegg med teglforblending, plassert et stykke inn i isolasjonssjiktet. Jeg skal sette inn vinduer i Lecamur, og forstår at det er ikke helt likt det i sette.

For at det skal være enkelt å montere et vindu, bør vinduskarmen være ca mm mindre enn åpningen i veggen. Jeg skal sette inn noen vinduer i mur, og må i den forbindelse meisle ned ca cm i bunn slik at de kommer til orginalt nivå. Betongsaging,Murer,Snekker Kjellervindu ønskes satt inn i murvegg.


Per idag eksisterer det ikke noe vindu, så alt av . Sette ny vindu i murvegg som ikke er vindu fra før må lage hull i veggen. Vindu i murveggVindu i murvegg; Ytterdør; Om. Ved bytte av vinduer, følger du denne anvisningen for hvordan sette inn vindu. Karmen skrus nå fast i muren i de øverste hjørnene ved hjelp av karmskruer. Du må sette inn murplugger før du skrur inn skruen, ellers vil det ikke.


Skal du skifte vinduer i hele huset, er det kanskje greit å sette bort, . Jeg vurderer å bytte to vinduer i leiligheten min. Vinduene får jeg forholdsvis rimelig, det er et tilbu men er det noen som har byttet vinduer . VIS bygger på at vinduer og dører monteres lenger inn i vegg. Gir redusert kuldebro og mindre varmetap mellom vindu og vegg=bedre komfort.


Murer har også vært på besøk for å gi litt råd om forstørring av vinduer, hull til nye. Langs vestveggen skal det opp lysgrav for å kunne sette inn større vinduer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.