tirsdag 25. juni 2019

Montering av downlights i tak

Ikke monter i midten av taket. Har man en kort avstand fra downlighten til veggen er det mindre sannsynlig at man får et blendende lys. Husk at hvis man bruker halogen downlights må man ha minst 50cm avstand til brenbart materiale, f. Avstanden mellom hver downlight varierer etter behov . Men trenger tips og inspill.

Har søkt litt på nettet, men finner svært mye motstridende informasjon. Rommene er på ca 20kvm hver. Og jeg tenker at jeg trenger ca 15- spotter.


Spørsmål1: -Kan slik monteres uten at det må legges nytt tak ? Trygg montering av downlights - Innendørs - ifi. Senke taket og få inn downlights - Hus, hage og oppussing. SINTEF Byggforsk anbefaler at man monterer downlights i en nedhengt himling, det vil si at man lager et ekstra tak under det opprinnelige.

På den måten slipper man å lage hull i dampsperren. Det gjør også at man ikke trenger å fjerne viktig isolasjon. Deler av isolasjonen fjernes for å få plass til lysene, . Det verste du kan gjøre er å pepre taket med downlights , sier ekspertene.


FLEX: LED Himlingsboks fra El-Produkter. For montering under plasten. Hjørnene er avrundet slik at. Filmsnutten er hentet fra filmen trygge minutter, laget for og publisert med tillatelse fra Gjensidige.


Drømmer du om innfelte spotter i taket ? Denne typen belysning må alltid monteres av elektriker. Innfelling i tak og vegg. Før du fyller taket ditt med downlights , er EL-PROFFENS råd å tenke gjennom hvilke deler av boligen du vil fremheve.


Riktig plassering er viktig for en pen og effektiv belysning. Med for mange downlights risikerer du et flatt og lite flatterende lys, og feil plassering kan virke blendene, rotete eller gi for dårlig belysning. Jeg ønsker å montere LED downlight i vår stue (-watt).


Forstår det slik at det er krav med downlightbox også for LED.

Imidlertid er det lite ønskelig å ta ned takplatene for å få plass til disse boksene. Har som nevnt i en annen tråd her ett råloft jeg skal innrede. Skal leie inn elektrikker til å sette opp noen stikkontakter og det som jeg ikke har lov til med spotter.


Spotter skal jeg ha mellom hanebjelkene i taket. Kan jeg koble noe av det selv? Trenger noen innspill og råd rundt plassering og antall downlights i vårt tilbygg.


Plan har takhøyde fra 3m til 2m i midten da det er åpen himling og en stor limtredrager i senter av taket. Jeg skal ha downlights på det nye badet mitt, men da jeg skal utvide badet må jeg montere nytt tak også. Så tenkte jeg på hva som er best i forhold til det, har tenkt til å montere gips-plater i taket. Det er såpass lite at jeg tror jeg kan legge plate som dekker hele badet.


Men, det er vel dumt å montere dette . Downlight bør monteres med min. Planlegg hvor lysene skal begynne og hvordan møbleringen i rommet skal bli. Dette for å oppnå optimal belysningseffekt i forhold til andre lyskilder i rommet. Anbefalt løsning: Montering i nedfôret himling. Obs ved montering i bjelkelag: Lufttett sjikt må ikke brytes.


Denne anvisningen beskriver montering av ulike typer innfelte lysarmaturer i himlinger ( downlight ), samt aktuelle regler for montering. I himling mot yttertak eller kaldt loft anbefaler SINTEF Byggforsk at downlight. God plassering av downlights henger tett sammen med møbleringen. I stua er det viktig å vite hvor møbler og medieutstyr skal stå før du plasserer downlights i taket , sier Erlend Lillelien, fagsjef i Lyskultur, Norsk kunnskapssenter for lys. Har et tilleg spørsmål ang dette tema.


Hvordan løses dette på en enkel måte uten å fjerne taket. Det eneste som trengtes var å kjøpe en ledning med bryter som koblet inn til trafoen og stikke rett inn i stikkkontakten så funka . Plasseringen av LED- downlights på badet bør alltid starte forran speilet og skal monteres slik at lyset kommer på fremsiden av den som speiler seg. Ved nesten alle hotell med standard 3x3kvm bad så er det installert fra 3-downlights i taket , hvor nesten alle utelukkende er plassert forran speilet, selv .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.