torsdag 7. april 2016

Bygge eget drivhus

Drømmer du om å bygge ditt eget drivhus ? Her får du tips og inspirasjon til hvordan du bygger ditt eget. Se ekteparet bygde drivhus av brukte matrialer. Drivhus av gamle vinduer. Tyra bygget sitt eget drivhus av gamle vinduer.


Hennes drivhus er nå fyllt opp med chili og tomater!

Av: Susann Gson Engqvist, 4. Få tips og inspirasjon om drivhus. Vi har gode tips, enten du skal kjøpe eller bygge ditt eget , eller allerede har et veksthus i hagen. Da vi fikk stor hage for mer enn ti år siden vokste drømmen om et drivhus frem. Det ligger langt inni hamster- og selvbergingssjela mi at det å dyrke sine egne grønnsaker er det rette. Mer landliv i bystrøk får man liksom ikke.


Få byggeveiledninger og inspirasjon til å bygge ditt eget drivhus , slik at du kan forlenge den norske sommeren. På de rundt drivhus -kvadratmeterne har de fått plass til en liten bakerovn, store blomster-, urte- og grønnsakbed og flere steder å sitte.

I takbjelkene er det montert stemningsskapende lyslenker, stearinlysholdere og varmelampe for mørke sommer-, høst- og vinterkvelder. EGET BYGGVERK AV GAMLE . I drivhuset trives grønnsakene langt utover høsten. Bygg et selv av gamle vinduer eller snekre veksthuset av tre og glass.


For drivhuset til Egil og Mariann er virkelig noe utenom det vanlige, og vel verdt et besøk fra hagebladet. Ideen om å bygge drivhuset av gamle vinduer fikk Mariann fra en artikkel i et hageblad. Der leste hun om noen som hadde laget et minidrivhus inntil en vegg.


Men Mariann og Egil fant raskt ut at skulle . Men hva gjør man når man vil bygge seg drivhus på en tomt man bare leier? Løsningen ble et fundamentet av gamle telefonstolper. Dermed kan drivhuset flyttes og man etterlater ikke en stygg mur på tomta. Plassen ble gravd ut og fylt med singel.


Ramme, vinduer og takstoler kom på plass. Det er ikke så umulig å lage det selv om du har lyst å mulighet til å snekre litt selv. Hei ny i forumet her, men gjør et forsøk på å sette inn en post.


Jeg tenker også på å bygge meg drivhus av gamle vinduer, men mine er kun et lags. Kan jeg isolere det med plast i tillegg på innsiden, evt, legge dobbelt glass med et isolerende sjikt i . Det finnes knapt grenser for hva du kan dyrke i drivhus.

Ungene kommer til å elske denne desserten! Denne mannen brukte år på å bygge en kirke av levende trær. Se den rørende gaven som fikk bestemoren til å måpe. De to venninnene var ikke å kjenne igjen etter at de besøkte Makeover Guy. En drivhusdrøm blir til.


Ideen med et eget drivhus startet med en artikkel i et hageblad der noen hadde laget et minidrivhus inntil en vegg laget av gamle vinduer. Vi begynte å samle vinduer, det ble mange etterhvert og så kom ideen om å bygge et ordentlig drivhus. Har i år satt meg mål om å bygge drivhus selv. Har i mange år hatt lyst men ikke anledning (ingen hage) Saken er den at jeg har ingen bygge erfaring og ingen anelse om hvordan jeg skal gå frem eller hvilke produkter som er best å bruke til tak, konstruksjon, base osv. Det eneste jeg vet er at jeg skal . Vil du ha plussgrader året rundt i ditt drivhus , bør du bygge en isolert grunn og helst også markisolere for å spare oppvarmingskostnader.


Før du begynner å bygge kontroller målene i monteringsinstruksjonene. Ikke bruk katalogens mål. Marker ut plassen for drivhuset og mål diagonalene slik at de har samme . Man trenger ikke blakke seg for å dyrke i eget drivhus.


I tillegg trenger man noen hyller og vi vil anbefale en lukeåpner, den sørger for automatisk lufting slik at det ikke blir for varmt i drivhuset. Man kan installere et automatisk vanningssystem, . Det hele startet med en gammel drøm om et eget drivhus i hagen. Men alle jeg hadde lyst på var så forferdelig dyre, så det ble en drøm.


Helt til jeg så en annonse under gis bort på Finn. Sendte en melding og da jeg fikk positivt svar kjørte jeg avgårde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.